Polska historia prawka

Polska historia prawka

Już w XVIII wieku istniały samobieżne pojazdy zdolne do przewożenia osób. Z biegiem czasu stopień skomplikowania samochodów był coraz wyższy, a wymagania dotyczące kierowania pojazdów rosły i kwestią czasu było opracowanie przepisów regulujących proces zdobycia dokumentu pozwalającego na prowadzenie pojazdów jedno- i dwuśladowych. Pierwsze prawo jazdy w 1888 roku otrzymał Karl Benz, któremu tego typu zezwolenie nadał Wielki Książę Badenii. Na początku XX wieku, w 1903 roku, Prusy jako pierwszy kraj na świecie wprowadziły wymóg posiadania prawa jazdy na kierowanie pojazdami samobieżnymi. Od tego czasu tego typu wymagania stopniowo wprowadzały kolejne kraje, w tym także Polska.

Pierwsze prawo jazdy w Polsce

Kilka miesięcy przed odzyskaniem niepodległości powstawały pierwsze komisje egzaminacyjne dla potencjalnych kierowców, a w komisji zasiadali pasjonaci motoryzacji. Świeżo upieczeni kierowcy otrzymywali zieloną książeczkę, w której znajdowały się: imię i nazwisko kierowcy, data otrzymania uprawnień oraz zasady kierowania pojazdem. W 1921 roku powstały pierwsze dotyczące ruchu drogowego i tam znalazły się przepisy dotyczące uzyskania prawa jazdy. Wówczas kandydat na kierowcę musiał mieć ukończone 18 lat, biegle posługiwać się językiem polskim, a także odbyć wielomiesięczne praktyki w zakresie obsługi i kierowania pojazdów. Specjalne licencje były dla posiadaczy Forda T. Na egzaminach trzeba było się wykazać bardzo szeroką wiedzą z zakresu obsługi i serwisowania pojazdów. Prawo jazdy otrzymywało się na rok, a rokrocznie trzeba było odnawiać zezwolenia. Na początku lat 20. XX wieku powstały pierwsze szkoły jazdy, a wraz ze wzrostem liczby aut na drogach popularność tego typu szkół gwałtownie rosła. (sprawdź gdzie uzyskać prawo jazdy w Opolu)

Po drugiej wojnie światowej procedury wyrabiania prawa jazdy zostały znacjonalizowane, a uzyskanie tego dokumentu wymagało nawet dawania łapówki. Drobnemu liftingowi uległ też dokument prawa jazdy, gdzie prócz imienia i nazwiska wyszczególniono wszystkie kategorie prawa jazdy, a przy obowiązujących dla kierowcy kategoriach były przybite pieczątki. W latach 60. XX wieku zmieniono kodeks drogowy, który wyszczególnił kategorie prawa jazdy pozwalające na poruszanie się samochodami, motocyklami, ciężarówkami, pojazdami dla niepełnosprawnych, czy też maszynami rolniczymi. W czasach PRL-u uzyskanie prawa jazdy było dużo prostsze niż kiedyś. Trzyosobowa komisja egzaminacyjna przeprowadzała egzaminy w miejscach nauki doskonalenia jazdy szybko, a zadania stawiane kierowcom nie były trudne.

Współczesne szkoły nauki jazdy

Po zmianie ustroju politycznego powstawały niezależne od Państwa ośrodki szkoły jazdy, a procedura egzaminacyjna była mniej jasna ze względu na to, że szkoły jazdy de facto nie przeprowadzały szkolenia, tylko wystawiały zaświadczenia o otrzymaniu prawo jazdy Opole. Być może właśnie tu tkwi przyczyna dużej liczby wypadków i kolizji. Pod koniec XX wieku powstały Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego, które przeprowadzały dwuetapowe egzaminy składające się z części teoretycznej i praktycznej. Od kilkunastu lat jedynym obowiązującym dokumentem prawa jazdy Opole jest plastikowa karta, gdzie prócz zdjęcia i danych osobowych znajdują się wszystkie kategorie i zaznaczone obowiązujące dla danego kierowcy. Kiedy doczekamy się „wirtualnej” licencji do prowadzenia pojazdami? Czas pokaże.

robieprawko

Dodaj komentarz