Jak zmienić koło?

Jak zmienić koło?

Wiele razy zdarzyło się nam przebić oponę podczas jakiejkolwiek podróży samochodem, czy to osobowym, czy to dostawczym, a nawet ciężarowym. Chcemy zrobić to jak najszybciej, ale zazwyczaj robimy wiele różnego rodzaju błędów. Konsekwencje pozornie wyglądających pomyłek mogą być bardzo duże, z utratą życia w wypadku samochodowym z powodu źle dokręconego koła włącznie. Większość szkół prowadzących kurs prawa jazdy Opole nie szkoli przyszłych kierowców z zakresu wymiany koła, ale można poćwiczyć to samemu w domu. Dobrze jest zrobić pod okiem doświadczonego kierowcy, by od razu wyeliminować złe nawyki, które mogą wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Kiedy musisz wymienić oponę?

Jeżeli zauważymy lub poczujemy „kapeć”, w pierwszej kolejności trzeba ustawić się w bezpiecznym miejscu, o ile jesteśmy w trasie, potem wyjść z samochodu, następnie należy otworzyć bagażnik, zdjąć pokrywę koła zapasowego, a po zdjęciu „zapasówki” zobaczymy zestaw składający się z podnośnika i klucza do odkręcania kół dobranego pod odpowiedni samochód. Zazwyczaj jest to najprostszy klucz, lecz lepiej zastosować klucz dynamometryczny i pistolet pneumatyczny stosowany zazwyczaj w zakładach wulkanizatorskich, o ile takie urządzenie mamy w domu.

Wymiana opony krok po kroku

Najpierw luzujemy zwykłym lub dynamometrycznym kluczem śruby mocujące koło, a potem podnosimy samochód. Nie mamy na myśli całego samochodu, tylko stronę, przy której znajduje się koło z przebitą oponą. Trzeba pod pojazdem zamocować lewarek podnoszący w odpowiednim miejscu wyznaczonym przez producenta samochodu oraz pod koła zamocować kliny zapobiegające przemieszczaniu się pojazdu, a następnie podnieść samochód do momentu uniesienia się koła nad ziemię. Musimy to zrobić tak, żeby lewarek stał stabilnie, na równym podłożu, by zminimalizować ryzyko upadku samochodu na ziemię. Można też podłożyć pod samochód kilka kłód, ale to możemy zastosować wtedy, kiedy jesteśmy w domu i gdy mamy taką możliwość. Wtedy możemy odkręcić śruby mocujące koło, a potem zdjąć przebite koło i odłożyć je na bok. Potem mocujemy zapasowe koło i wkręcamy mocujące śruby, ale nie do końca. Gdy „zapasówka” jest zamocowana, wtedy możemy usunąć kłody i kliny, spuścić samochód na dół, a jak wszystkie cztery koła mają styczność z ziemią, można podnośnik wyjąć spod auta. Dokręcamy koło, aż poczujemy opór ze strony śrub. Jeśli mamy zwykły klucz, wtedy dokręcamy aż opór będzie zupełny. Jeśli mamy przy sobie klucz dynamometryczny i pistolet pneumatyczny, to możemy przykręcić pistoletem, a dynamometrycznym kluczem dokręcamy śruby na krzyż (po przekątnej), a koniec procesu dokręcania koła sygnalizuje charakterystyczne kliknięcie. Jeśli poczujemy kliknięcie we wszystkich śrubach, wtedy można schować podnośnik, klucz, koło zapasowe, pokrywę „zapasówki”, zamknąć pokrywę bagażnika i możemy ruszyć w dalszą podróż.

Szkoły oferujące prawo jazdy Opole z reguły nie przeprowadzają treningu wymiany koła, ale warto to zrobić, by być przygotowanym na najrozmaitsze sytuacje związane z przebitą oponą. Każdy trening sprawi, że operacja wymiany koła będzie sprawniejsza i jakościowo dobra, a bezpieczeństwo na drogach będzie duże. Nigdy nie wiadomo, kiedy taka umiejętność przyda się w rzeczywistości.

robieprawko

Dodaj komentarz