Niemal wszyscy posiadacze prawa jazdy na świecie porusza się różnego rodzaju samochodami. Jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu czterokołowego i nie tylko, jest tarcza hamulcowa, która jest głównym elementem hamulca tarczowego i ma za zadanie umożliwienie zatrzymania pojazdu w odpowiednim miejscu. Jak każdy element samochodu, tarcze te również się zużywają i w zależności od stopnia eksploatacji, można kupić zupełnie nowe tarcze, albo jeśli stopień zużycia nie jest zbyt duży, można je zregenerować za pomocą toczenia CNC. Trzeba też pamiętać o tym, iż trzeba zachować szczególne środki ostrożności, gdyż źle obrobiona tarcza może wpłynąć negatywnie na długość hamowania i zwiększyć ryzyko zderzenia z innym pojazdem lub pieszym.
Wymiana tarcz hamulcowych
Najpierw po zdjęciu tarcz hamulcowych z auta trzeba zbadać, w jakim stopniu są one zużyte i czy nadają się do regeneracji. Tu badane są m.in. stopień nierówności na powierzchni tarczy, wystąpienie jakichkolwiek pęknięć, stopień bicia hamulca, czy też poziom skorodowania powierzchni ścieralnej dysku. Jeśli tarcza jest w dobrym stanie, można ją poddać obróbce mechanicznej, która ma na celu wyrównanie i wygładzenie całej powierzchni tarczy hamulcowej. Taki dysk musi być przymocowany do tokarki w taki sposób, by podczas toczenia ruchy obrotowe były równe i jednostajne. Potem ostrze tokarki musi być ustawione na zewnętrznej części tarczy tak, by obrobić całą powierzchnię ścieralną dysku, lecz ostrze nie może wejść za głęboko w powierzchnię tarczy (najlepiej kilka setnych milimetra), by nie usunąć zbyt dużej ilości materiału. Następnie trzeba ustawić obroty urządzenia toczącego w taki sposób, które muszą być niskie (do 100 obrotów na minutę), by proces toczenia CNC przebiegał we właściwy sposób. Po ustawieniu wszystkich parametrów można włączyć tokarkę, która usuwa warstwę ścieralną w taki sposób, by została taka ilość powierzchni, która będzie zdatna do użycia. Taki proces zwykle trwa kilka minut i w tym czasie nie można zmienić parametrów toczenia, jednak w jego trakcie można sprawdzić poziom bicia hamulców, by mieć na bieżąco informację, czy tarcza jest w odpowiedni sposób obrobiona. Czasami taki proces wymaga kilku sesji, lecz nie można przekroczyć minimalnej grubości tarczy, gdyż jeśli po jej osiągnięciu tarcza wykaże bicie, wtedy nie będzie można jej użyć ponownie w samochodzie i potrzebna będzie wymiana dysków hamulcowych na nowe. Jeśli po obróbce tarcza nie wykazuje bicia, można ją zdjąć z tokarki i w identyczny sposób obrabia się drugi element. Jeśli obie tarcze są zdatne do użycia, wtedy można je założyć do samochodu i używać w sposób należyty.
Czasami nie trzeba wydawać worka pieniędzy, by mieć sprawne hamulce. W niektórych przypadkach wystarczy odpowiednio przeprowadzony proces regeneracji, by móc bezpiecznie podróżować własnym pojazdem. Jednak, aby osiągnąć zadowalający efekt, tego typu usługi związane z regeneracją tarcz hamulcowych trzeba powierzyć odpowiednim specjalistom, którzy w fachowy sposób obrobią tarczę tak, by nie usuwać zbyt dużej ilości materiału i by uzyskać właściwy efekt w możliwie jak najkrótszym czasie, przy zachowaniu odpowiednich standardów.